Ihan ensimmäinen oikea opastus asiakkaille
Tänään vetäisin elämäni ensimmäisen oikean 2h20min opastuksen asiakasryhmälle: 6 indonesialaista pankkialan henkilöä. YEE🎉
Olin hieronut tätä (suunnitelman mukaan 1,5h!) opastusta Helsingin keskustassa (Hotel Kämp -> Espa -> Kauppahalli -> Allas Sea Pool -> Vanha Rahapaja -> Senaatintori -> Suomen Pankki) viikon päivät Sari Vuontisjärven kanssa ja opetellut HIRVEÄN kasan vuosilukuja ja arkkitehtejä ym!
No mitä haluavat asiakkaat? Kevyt pieni aamukävely jutustellen ja valokuvia otellen sekä Kauppahalli-kierros lohileipiä maistellen😋 Heitä kiinnosti historiaa enemmän mitkä ovat meidän työajat, kieli, hintataso ja miksi olemme maailman onnellisin kansa. Kaikkeen muuhun osasin vastata, paitsi, että "missä on Indonesian suurlähetystö?". Tämä jäi tsekkaamatta...mutta sehän on Kuusisaaressa (tsekattu myöhemmin).
Meni ohjelma sitten lennossa uusiksi, kun Kauppahallin kohdalla oli jo melkein 1,5h mennyt😉
No, loppu hyvin kaikki hyvin. Juttelin rahapajan hostin kanssa ja päätettiin yhteistuumin skipata puolet reitistä ja saatoin heidät Vanhalta Rahapajalta lounaspaikkaan 10.Kerrokseen. Sinne saavuttiin 20min myöhässä, koska matkalla oli NIIN PALJON kuvattavaa ja varsinkin seurueen kolme rouvaa tutkivat innokkaasti kaikki Aleksanterinkadun näyteikkunat.
No ei hätää sillä he ovat huomenna menossa Suomen Pankkiin ja pankin museoon joka tapauksessa eli ihan turhaan me olisi tänään sinne kävelty. Kävelimme kuitenkin Sofian katua Senaatintorille ja ehdin kertoa torin ympärillä olevat rakennukset. Presidentin linnan kohdalla tuli jo aiemmin kysymys Sanna Mariinista ja ehdin siellä kertoa hänestä sekä näyttää kuvat Saulista, Sannasta ja hallitusviisikosta. He olivat aika vaikuttuneita meidän naisviisikosta.
Koko ryhmä kiitteli vuolaasti kierrosta Sokoksen alakerrassa ja olisivat kutsuneet mukaan lounaalle, mutta minulla oli jo toinen tapaaminen sovittuna. Sain kyllä kuvan, että he olivat tyytyväisiä kierrokseen, mikä tietysti lämmitti omaa mieltä! Tarjosin vielä toisen kierroksen Fazerin sinisiä! Kierros alkoi myös suklailla😉 Tämä oli hyvä vinkki Sarilta!
Tärkeintähän on, että asiakas on tyytyväinen!
Oppia ikä kaikki ja oppaan tulee olla joustava.
Havaitsin, että kuvakansio on hyvä olla matkassa! Kartasta oli helppo selittää Suomen naapurivaltiot ja Helsingin kartasta tuleva reitti. Myös Vappu tuli katettua kuvin sekä mm. vähän lisäinfoa saunasta😉
Kiitos Pirjo kokemuksesi jakamisesta! Eikö ollutkin opettavainen keikka. Opastamaan oppii vain opastamalla ja hienoa, että sopeutit kierrostasi asiakkaiden toiveiden mukaan. Erinomainen huomio on myös se, että asiakkaita kiinnosti erityisesti meidän nykypäivän elämä - arkiset asiat!
VastaaPoistat. Maarit